Vaccination

Vi anbefaler at din hund eller kat vaccineres hvert år ved det årlige sundhedstjek. På den måde mindskes risikoen for, at dit kæledyr bliver smittet med en række alvorlige sygdomme. Det er desuden vigtigt, at du som ejer er opmærksom på, hvilke vacciner der kræves i forbindelse med f.eks. udlandsrejser eller pasning af dit kæledyr.

Sundhedstjek

Dit kæledyr skal være sund og raskt for at kunne blive vaccineret. Derfor er et sundhedscheck altid nødvendig i forbindelse med vaccination.

Hunde

Hundesyge (Canine Distemper Virus):
Meget smitsom sygdom med høj dødelighed og ingen specifik behandling. Varierende symptomer, bla. flåd fra næse og øjne, hoste og feber.

Smitsom leverbetændelse (Hepatitis):
Virussygdom med varierende forløb og forskellige symptomer bl.a. feber, diarré og mavesmerter. Kan være dødelig, især for unge hunde.

Parvodiarré (Parvovirus)
Yderst smitsom mave-tarminfektion, som oftest rammer hvalpe. Alvorlig sygdom som uden rettidig behandling er potentiel dødelig.

Kennelhoste (Parainfluenza og/eller Bordatella bronchiseptica):
Luftvejsinfektion som skyldes forskellig vira og bakterier. Sjældent alvorlige sygdomsforløb, men kan være utrolig anstrengende for både hund og ejer, da det primære symptom er meget kraftig hoste, ofte med opkast til sidst.

Leptospirose (Rottesyge):
Zoonose (dvs smitsom for mennesker) som smitter gennem urin, ofte fra mus og rotter. Symptomerne varierer, men kan alvorlige tilfælde bl.a. føre til nyresvigt.

Hundegalskab (Rabies):
Zoonotisk virus som overføres via spyt. Fører til hjernebetændelse, hvorfor symptomerne er bl.a. adfærdsændring. Sygdommen kan ikke behandles og når der ses symptomer på hjernebetændelse er dødeligheden 100%.

Vi anbefaler at alle hunde vaccineres med DHP (Distemper, Hepatitis, Parvo), Pi (Parainfluenza) og L4 (Leptospirose).

Det er ofte en krav fra hundepensioner og hundetræningshold at de desuden vaccineres med Bb (Bordatella Bronchiseptica).

Skal hunden rejse er det et lovkrav at den vaccineres mod Rabies.

DHP (Distemper, Hepatitis, Parvovirus):

Pi (Parainfluenza):

L4 (Leptospirose):

Bb (Bronchiseptica):

Rabies:
– Hvert 3. år

Hvalpe vaccineres 8 uger og 12 uger. Derefter 1 gang om året.

Katte

Kattesyge (Panleukopeni virus):
Alvorlig mave-tarminfektion med meget høj dødelighed. Symptomerne er bl.a. feber, opkast og blodig diarré.

Katteinfluenza (Herpesvirus og Calicivirus):
Luftvejsinfektion som kan skyldes forskellige vira. Giver symptomer som nysen og flåd fra øjne og næse. Kan også give sår i mund og øjne.

Chlamydia:
Bakterier som oftest giver vedvarende øjenbetændelse, men som også kan give symptomer fra luftvejene.

Rabies (hundegalskab):
Kan trods navnet også smitte katte. Sygdommen kan ikke behandles og er altid 100% dødelig.

Hvis din kat er i kontakt med andre katte, anbefaler vi at den vaccineres med RCP som beskytter mod Herpes-, Calici- og Panleukopenivirus.

Skal katten med på rejsen er det et lovkrav at den vaccineres mod Rabies.

RCP (Herpes, Calici og panleukopeni):

Rabies:
– Hvert. 3. år

Killinger vaccineres ved 8 uger og ved 12 uger. Derefter 1 gang om året.