Ræveskab hos hunde

Skab er en kløende hudsygdom, der viser sig som tørre og skællede områder på huden – ofte, men ikke nødvendigvis, på ørerne.

Skab forårsages af en lille mide, sarcoptesmiden, som lever nede i huden hvor den graver gange.

De klassiske forandringer ses som regel langs ørekanten, ned ad forbenene og ved haserne på bagbenene.

Forandringerne skyldes, at miden forårsager betændelse og kløe i huden og derfor opstår der ofte rødme, varme, hårløshed og småsår i de angrebne områder.

Hundens kradsen er med til at forstærke symptomerne.

Diagnosen stilles ved skrab af de afficerede hudområder, hvorefter den afskrabede hud bliver opløst i en speciel væske og undersøgt i mikroskop for at dyrlægen kan finde selve miderne og deres æg.

Der kan også tages en blodprøve på hunden, hvor der påvises antistoffer mod skabmiden. Men da antistofferne først kan påvises efter ca. 3-4 uger er denne test ikke anvendelig i den akutte fase. I øvrigt vil en lille del af prøverne være falsk negative.

De midler der anvendes til behandling af skab er alle receptpligtige.

Det mest benyttede er Sebacil. Midlet skal opløses i vand og hunden skal herefter vaskes i blandingen. Behandlingen gentages 2-4 gange med 8-10 dages mellemrum.

Ofte behandles den smittede hund også med antibiotika mod den omfattende hudinfektion, som skabmiderne forårsager.

Der findes også andre præparater til behandling af skab. Vi har her på klinikken fået lægemiddelstyrelsens tilladelse til at bruge Interceptor der er et lægemiddel med Milbemycin – et andet effektivt parasitmiddel.

Husk at hvis din hund har fået diagnosticeret skab, er det vigtigt, at den ikke kommer i kontakt med andre hunde, før den er færdigbehandlet for skab.